Informasjon om eksamen våren 2024

Viktige datoer og informasjon om eksamen våren 2024

Informasjonsmøte for elever vil bli holdt litt før eksamen

- Innkalling kommer

Kunngjøring av eksamenstrekk

Eksamenstrekk blir kunngjort i VIS (Visma InSchool), så du som elev må sjekke VIS flere ganger i løpet av mai og juni.

Viktige datoer

• 15. mai 09.00: Kunngjøring av trekk skriftlig eksamen (sjekk VIS)
  • 21. mai: Første eksamensdag
    Eksamen norsk sidemål (trekkfag vg3 studieforberedende)
  • 22. mai: Eksamen norsk hovedmål (alle vg3 studieforberedende)
  • Muntlig eksamen og muntlig-praktisk eksamen gjennomføres fra slutten av mai til 21. juni. Trekk kunngjøres 48 timer før eksamen.

Tilgjengelige nettsider på eksamen

https://eksamensinfo.nfk.no er det listet opp de nettsidene og tjenestene som er lov å benytte under eksamen, i Nordland fylkeskommune. Viktig å se gjennom punktene i toppen av sia før eksamen.

Se også de generelle retningslinjene fra UDIR på https://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/administrere-eksamen/#gjennomfore

Du kan ikke bruke itslearning, KI-verktøy eller oversettelsesprogram på eksamen. All annen form for kommunikasjon med andre er heller ikke tillatt.

Viktig informasjon om lagring under eksamen

For å unngå utfordringer med lagring under eksamen når internettet er stengt anbefales det at du lager en egen mappe under "Nedlastinger" på Pcen din hvor du lagrer dokumenter og eksamensbesvarelsen din.
Du kan ikke regne med at du får tilgang til OneDrive, GoogleDrive og andre skytjenester, så "automatisk lagring" må ikke brukes.

Les mer her: Viktig informasjon om lagring av filer

Sjekk datamaskinen før eksamen

Start opp pc'en din dagen før eksamen og sjekk at du har de programmene du trenger og at alt fungerer som det skal, og at det ikke ligger viktige oppdateringer på vent.
Siden du bare har tilgang til et begrenset internett på eksamen er det ikke anbefalt å bruke nettbrett eller Chromebook på eksamen.

Nordland fylkeskommune sin informasjon om eksamen

Datoer for eksamener i vgs på udir.no

Juks og konsekvenser av juks på udir.no